Plán štěňátka: 5. - 7. týden - Zvědavost
Tyto týdny jsou velice důležité pro vývoj mozku štěňátek. Je to čas, kdy jsou nejzvědavější a ochotná poznávat lidi. Zároveň se ale začíná vytvářet jejich přirozená bázlivost vyplývající z prostředí, ve kterém se pohybují. Tento proces bude probíhat příštích pár týdnů a proto nyní nastal čas představit štěněti všechny druhy zvuků, vizuálních vjemů a lidí – a také další zajímavé hračky a zkušenosti. Bude to totiž mít zásadní vliv na to, jak dobře vyrovnaným dospělým psem se stane.
U některých reaktivnějších plemen fáze strachu a vyhýbání se nebezpečí začne dřív a rychle se stupňuje. Pro tato plemena je důležité, aby se s nimi začalo pracovat na úkolech uvedených níže co nejdříve. Méně reaktivní plemena mají do této fáze nástup pozdější, proto je tam možný pozvolnější postup.
Pro přibližnou představu – fáze vyhýbání se nebezpečí začíná u divokého vlka okolo věku 19ti dnů. U běžného psa je to okolo stáří 49ti dnů. U Německého ovčáka je to okolo 35ti dnů a u Labradora okolo 72 dnů věku. Jsou to pouze přibližné hodnoty a u každého jedince se bude tento věk lišit – údaj pouze dává představu o tom jak hodně práce vás čeká v následujících dvou týdnech!
V této době také budete učit štěně být samo bez svých sourozenců a budete mu pomáhat navázat ještě víc spojení s lidmi.
Doporučené úkoly
1) Umístěte další interaktivní hračky do ohrádky štěněte v době, kdy na hru můžete dohlížet. Mohou to být houpající se předměty, tunely, kusy látek, tenisový míček, větší míče, prázdné plastové lahve naplněné oblázky, které dělají hluk, když se láhev točí, malé krabice, tácy naplněné kameny nebo trochou vody….Cokoliv, co vás napadne a co představí štěněti nové podněty.
2) Jakmile štěňata začnou bez problému jíst psí jídlo, krmte je z různých misek – z plastové, kovové, keramické. Krmte je i z ruky.
3) V průběhu těchto týdnů se snažte, aby vaše štěně potkalo co nejvíc různých lidí – ženy, muže, děti, lidi s vousem, čepicí, kloboukem, na podpatcích, s kapucí, v prši plášti, s brýlemi atd. Setkání musí být spojena s příjemným zážitkem (hra, pamlsky atd.)
4) Štěně již nejspíš slyšelo všechny obvyklé pomocníky v domácnosti. Teď je na čase, aby se s nimi potkalo – televize, vysavač, žehlicí prkno…..cokoliv, co bude součástí života psa v rušné domácnosti. Vždy se ujistěte, že setkání je pozitivní. Začněte pomalu s předměty, které se nehýbou a nejsou zapnuté a odměnte štěně pamlskem nebo hrou za ignorování těchto věcí. Když tento krok štěně zvládá, přejděte pomalu k dalšímu kroku, tj. k zapnutým spotřebičům, od kterých je dostatečně daleko. Vždy se vraťte o krok zpět pokud projeví obavy.
5) Někdy krmte štěně zcela odděleně od sourozenců a matky nebo i jen částečně oddělené od vás za použití ohrádky, dětské branky atd. Začněte ho učit, že dobré věci se dějí i když je samo. Někdy ho krmte z ruky, aby se naučilo, že lidi kolem jeho misky s jídlem jsou dobrá věc.
6) Věnujte štěněti čas, kdy ho budete povzbuzovat, aby vás následovalo, hrejte si s ním, navazujte oční kontakt, hlaďte ho, zvedejte ho, chovejte ho a dotýkejte se ho - zvykejte ho na lidský dotek a kontakt a na to, že je příjemný. Snažte se, aby tato setkání byla pro štěně příjemná. Používejte odměny.
7) Snažte se vzít každé stěně samostatně na projížďku autem kolem bloku a ukažte mu a dejte mu očichat věci, se kterými se může potkat v každodenním životě (doprava, vlaky, autobusy….)
Protože ještě není očkované (ačkoliv bude mít imunitu od svojí matky), mělo by být nošeno.
Tyto zkušenosti by mělo získat v těchto dvou velmi důležitých týdnech, kdy je jeho sebevědomí nejvyšší a jeho strach nejmenší.
DŮLEŽITÉ: Vždy štěně bedlivě sledujte a ujistěte se, že ho prožitky baví. Pokud se zdá, že se bojí, zpomalte celý proces. Každé štěně vyžaduje individuální tempo a všechno toto zvykání si a socializace pro něj musí být zábavné a plné odměn.
V této době také začněte stěně učit nosit lehoučký obojek – jen na pár minut denně v době, kdy se zabývají jinou aktivitou. Délku nošení budujte v průběhu příštích dvou týdnů. Nenechávejte jim obojek na krku, když nejsou pod dohledem.
7 týdnů – Kontrolní seznam
Období prvního učení štěňátka je téměř za námi – a je na čase zkontrolovat, že si můžeme odškrtnout co nejvíce splněných úkolů. Tyto úkoly by štěně mělo absolvovat samo bez svojí maminky nebo sourozenců.
Je možné, že mnoho těchto věcí nikdy nebude součástí jeho života, ale tím, že si je prožilo, nabylo zkušenosti v různých situacích, což mu pomůže při setkání s dalšími neočekávanými situacemi nebo věcmi. Bude je lépe snášet.
V době, kdy je mu 7 týdnů by už měl:
- Potkat 7 různých typů lidí (děti, batolata, miminka, ženy, muže, starší lidi, lidi s hůlkou, deštníkem, kloboukem, brýlemi, lidmi na vozíčku…)
- Být na 7 různých površích (noviny, koberec, lino, chodník, tráva, parkety, dlažba, nerovný povrch…)
- Hrát si se 7mi různým hračkami
- Slyšet 7 rozdílných hluků (TV, radio, vysavač, hrající si děti, zvuk dopravy, hrom, ohňostroj, věci padající na zem, smažení řízků, budík…)
- Být na 7mi různých místech – ideálně jíst na 7mi různých místech (v různých místnostech nebo v různých částech místností, venku na chodníku, venku na trávě, v autě, krmen rukou, jíst sám, jíst s ostatními…)
- Potkat se 7mi různými problém řešícími aktivitami (přelézt schod, přelézt deku, projít tunelem, vytáhnout hračku z pod něčeho…)
- Být venku a vidět 7 různých míst nebo věcí (nést ho podél silnice, k dětskému hřišti, k veterináři, posadit ho do auta….)
Všechny tyto aktivity můžete zapsat a nafotit jako důkaz pro budoucího majitele, že je pejsek všechny zažil.
Z originálu přeložila: Marta Mannelová
http://ttouchcz.blogspot.cz